Program Bilgileri
Programın Yeterlilik Düzeyi
Eczacılık Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 6. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 1. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 6. düzeydir.
Programın Amacı
Toplumun ve hastanın ilacı doğru ve güvenli bir şekilde kullanmasını sağlamak ve hastanın yaşam kalitesini yükseltmek için gereken bilgilere sahip eczacılar yetiştirmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda; hastalıkların teşhis ve tedavisinde, hastalıklardan korunmada kullanılan doğal ve sentetik kaynaklı farmasötik maddelerden hareketle değişik tıbbi ürünlerin ve ilaç şekillerinin hazırlanmasını, bunların analiz yöntemlerini, farmakolojik etkisinin devamlılığını, hastaya sunulması, güvenlik, etkinlik ve maliyet bakımından akılcı biçimde kullanılması, saklanması amacıyla gözetimini, ürünle ilgili standardizasyon, kalite güvenliği ve eczacılık işletmelerinin yönetimini sağlayan, ilaç kullanım sonucu gerek birey gerekse toplum ölçeğinde ortaya çıkan çok yönlü sorunlara etik ilkeler çerçevesinde çözüm getiren eczacılar yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “Eczacı” ünvanı ile mezun olunmaktadır. 300 AKTS kredi kazanarak programı başarılı bir şekilde tamamlayan ve program yeterlilikleri sağlayan öğrenciler “yüksek lisans” derecesine sahip olur.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 10 yarıyıldır.
Lisans programı sürecinde bir eğitim-öğretim döneminde 30 AKTS olmak koşuluyla mezuniyet için kazanılması gereken en düşük kredi 223 ve en düşük AKTS değeri 300’dür.Derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için yeterlilik koşuludur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Eczacılık Fakültesi mezunları serbest eczane işletebilecekleri gibi eczanelerde yardımcı eczacı ya da ikinci eczacı pozisyonlarında ya da hastane eczanelerinde çalışabilir. Ayrıca ilaç ve kozmetik endüstrisinde farklı birimlerde (üretim, kalite kontrol, kalite güvence, araştırma-geliştirme, farmakovijilans, klinik araştırmalar, medikal, pazarlama, ruhsatlandırma), Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, T.C. Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye Halk Sağlığı Kurumu gibi kamu kurum ve kuruluşlarında, ilaç ve zehir bilgi merkezlerinde, hücre ve kök hücre tedavi merkezlerinde, radyofarmasi laboratuvarlarında, tıbbi cihazla ilgili onaylanmış kuruluşlar, sözleşmeli araştırma kurumları, ilaç danışmanlık şirketleri ve meslek örgütlerinde görev alabilir. Bunun yanısıra yurt içi/yurt dışı lisansüstü programları ile akademik kariyer
yapma imkânına da sahiptirler.
- Eczacılık alanaında yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir.
- Eczacılık eğitimi sırasında edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasa ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinin her alanında uygular.
- Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
- Eğitimi esnasında edinmiş olduğu mesleki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile harmanlayarak toplumun sağlık düzeyi ve kalitesinin yükseltilmesi adına değerlendirerek geliştirir.
- Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim, uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı yeni ilaç moleküllerinin tasarımı geliştirilmesi ve test edilmesi konularında bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir.
- Temel ve ileri analiz yöntemleri, enstrümantasyon ve validasyon konusunda bilgi sahibi olup, ilgili bilgiyi etkin madde ve nihai ürün analiz çalışmalarına yansıtabilir.
- Eğitim sürecinde farmakoterapi ve klinik eczacılık alanlarında almış olduğu teorik ve uygulamalı bilgiler dahilinde akılcı ilaç kullanımı gereklilikleri doğrultusunda edinmiş olduğu hasta odaklı farmasötik bakım hizmetlerini planlayabilme, yönetebilme becerisi ile diğer sağlık personeli ile beraber sağlık hizmeti kalitesini artırmaya yardımcı olur.
- Eczacılık meslek uygulamaları ve farmasötik ürünlerin kullanışları ile ilgili bilgileri topluma, diğer sağlık personeline ve ilaç politikalarından sorumlu kurum ve kuruluşlara aktarmak için etkin iletişimde bulunur.
- Güncel ve kanıta dayalı veri ve bilgi kaynaklarını kullanarak hasta ve yakınlarına, meslektaşlarına, diğer sağlık personeline, kurumlardaki ilgili birim-komitelere ve topluma eczacılık alanında eğitim, bilgilendirme ve danışmanlık hizmeti sunar. Klinik ve girişimsel olmayan araştırmalarda görev ve sorumluluk alır.
- Hayat boyu öğrenme bilinci ile alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek teknolojik gelişmeleri takip eder ve gelişmeleri mesleki alanda uygulayarak farkındalık yaratır.
- Mesleğin tarihi gelişimi ve meslek etiğini bilir. Yönetim, organizasyon, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
- Birey ve toplum sağlığı, çevre bilinci ve iş güvenliği konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir.
- Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar ve gerektiğinde diğer sağlık personelleriyle disiplinler arası çalışabilir.
- Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve eczacılık alanına yönelik sorunları ve gelişmeleri takip eder, mesleki uygulamalardaki kalitenin arttırılmasına yönelik çalışmalarda aktif görevler alır.
- Bireysel ve mesleki gelişimini desteklemeye uygun en az bir yabancı dili ve günümüz koşullarını karşılayacak temelde ileri bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
Bilgi | ||||||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | ||||||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | ||||||||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | |||||
Beceriler | ||||||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 5 | 3 | ||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | |||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | |||||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | ||||||
Yetkinlikler | ||||||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | |||||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 2 | ||||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | |||||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | |||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | |||||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | ||||||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | ||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | |||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | |||||||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | ||||||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | |||||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 3 | 4 | |||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 2 | |||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | ||||||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | |||||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 3 | |||||||||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | |||||||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 2 | |||||||||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | ||||||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek